marsmannetjes






Het eerste melodietje was oorspronkelijk voor een lego reclame in 1969.Later is het gebruikt voor het nummer forever autumn van het album War off the world van Jeff Wayne.



Het album  is gebaseerd op het boek van de Auteur H.G. Wells De oorlog der werelden,originele versie gepubliceerd in 1898.Dat is eigenlijk maar een dun boekje 160 blz of zo en best saai eigenlijk.

Het hele verhaal is ooit als hoorspel in 1938 verteld door Orson Welles op 30 oktober van dat jaar, halloween. Het is een sciencefiction verhaal waarin de mensheid door wezens van de planeet Mars wordt aangevallen. 

Welles streefde ernaar het hoorspel zo realistisch mogelijk te maken, zijn hoorspel leek een gewoon muziekprogramma op zondagavond, dat plots door steeds meer verontrustende nieuwsberichten werd onderbroken. 

Veel luisteraars raakten in de war en dachten dat New Jersey echt door marsmannetjes werd aangevallen, waardoor een geweldige paniek uitbrak. Reservisten werden opgeroepen en de snelwegen liepen vast door vluchtende families. De volgende ochtend was dit voorpaginanieuws over heel de wereld.

Ooit kreeg ik van mijn broer 2 cassette bandjes van het volledige album kado en draaide het altijd in de auto als ik een lange rit voor de boeg had.Nu heb ik het op mijn mp 3 speler en pc staan.Ik vind het hele album geweldig.Het is ook verfilmd,maar daar ben ik na 1 x al op uitgekeken geraakt.

Door de tijd heen zijn er veel nieuwe uitgave's gemaakt, dit is de promo van de live on stage tour met het begin nummer.Met als verteller Liam Neeson bekend van Schindler's List.De verteller op de eerste uitgave van het album is Richard Burton.



Helaas moeten jullie even doorklikken naar youtube want het blijft niet staan.

voor de liefhebber................het hele spektakel...........uit 1978.













11 opmerkingen:

Greet zei

Mooie muziek, leuk dat verhaal van het hoorspel.

Marja zei

Mooi nummer en interessante info. Dankjewel Dieneke. Liefs, Marja.

♫ Mel☺dy ♫ zei

Wow Dieneke, wat leuk zo met je verhaal erbij.

Weer wat geleerd ;-)

Liefs en fijn weekend.

Laura Buszewski zei

Geweldig nummer en wat een impact het had in 1938,kan me voorstellen dat ze werden bevangen door angst.

Dieneke ik heb maar 1 gekeken anders red ik de ronde niet wens je een fijn weekend,

groetjes Laura

V☺nnieb zei

Weer wat geleerd ;-)van de muziek van de laatste video wordt ik zelfs een beetje bang :-(

Fijn weekend
Liefs -x-

Trees zei

Tjonge Dieneke wat apart deze muziek en zeker de info die jij er nog bij geeft! Dankjewel!

natasja zei

Ik moet er op een later tijdstip nog even goed voor gaan zitten. Het verhaal van het hoorspel, daar heb ik ooit eens iets over gelezen. Ik wil er graag meer van horen!
Dank voor het delen van dit verhaal!

Albert y Mara fotoblog zei

Bedankt voor de extra info bij het overbekende nummer.
Grtz Mara

jokezelf zei

Ik kende dat verhaal van "War on the world"en de paniek die dat teweeg bracht. Het nummer is prachtig!

Mirjam Kakelbont zei

Wat is er dan veel veranderd in zoveel jaar tijd. Ik kan me nog goed herinneren dat het nummer uitkwam, al begreep ik er toen nog niet de helft van. Dat is tegenwoordig wel anders met internet en you.tube!
Liefs Kakel

platoonline zei

Voor mij was het info van het totaal onbekende. Weer iets geleerd vandaag :-)